They aim to plant one tree for each wood product sold in an area of the world that face deforestation. Meet the designers behind ETLA, Eivind J. Holum og Anders Orfjell.
Envelope by Celine Aagaard
Mote og miljø går hånd i hånd. For hver solbrille i tre de selger, plantes et nytt tre et sted i verden som er truet av avskogning. Møt designerne bak Etla, Eivind J. Holum og Anders Orfjell.
Når og hvordan kom ideen om ETLA, og hva slags bakgrunn har dere?
Eivind: Under min oppvekst ble jeg fortalt at jeg var god til å tegne, og at jeg hadde talent og øye for estetikk. Min drøm ble derfor tidlig å jobbe med design. Som ferdig utdannet art-director jobbet jeg både i byrå og tok freelancejobber for nyetablerte bedrifter og grundere. For to år siden bestemte jeg med for å skape mitt eget brand og følge mine egne drømmer, istedenfor å bistå andre. Idag har man såpass mange muligheter innen design og kreasjon - at det fort kan bli trøblete å finne sin vei.
Solbriller og klokker – hvorfor falt valget på treverk?
Eivind: Alle mulighetene ble til et hinder, jeg klarte ikke lenger å se for meg hva jeg skulle satse på. Ideene var mange, men det var ikke før jeg forhørte meg med Anders, en barndomskompis som kommer fra en familie med design og håndtverksteft fra flere generasjoner tilbake, at jeg forstod hva det var jeg hadde lyst til å gjøre videre. Anders forelsket seg momentant i en solbrille av treverk jeg akkurat hadde laget en prototype av. Det var noe med treverket, årringene og teksturen som skapte et organisk og unikt uttrykk. 2 mugger med kaffe senere, inn i de små timene en onsdags natt hadde vi kommet frem til to alternativer: Å produsere et produkt umiddelbart, eller å gå gjennom en langsiktig designprosess for å finne frem til det vi mener er det perfekte produkt før vi nevnte dette for noen. Plutselig hadde vi to jobber - og inntektene våre gikk til å lage prototyper på kveldstid. Vi kontaktet produsenter og leverandører rundt omkring i verden for å få produsert ideene våre. Denne prosessen krevde is i magen, tid og disiplin. Etter 12 måneder med prototyping og designprosess sitter vi igjen med en unik serie av klokker og solbriller i treverk.
Hva er tanken bak konseptet ETLA
Eivind: Godt design oppstår i det øyeblikket det ikke lenger er flere elementer å fjerne fra et objekt. Anders: Skandinavisk design er kjent for å være preget av rene linjer og minimalisme - noe vi føler oss inspirert av. Eivind: Da vi valgte navnet ETLA, ville vi velge et ord som fungerte som et blankt ark for oss, et ord helt uten assosiasjoner. Ordet ETLA har en nordisk klang, og er et gammelt pikenavn som ikke lenger er i bruk. Ved å bruke et nærmest abstrakt ord kunne vi bygge de assosisasjonene vi ønsket rundt merket. Anders: Vi tror at vår generasjon er svært påvirket av problemstillinger knyttet til miljø. Eivind og jeg ble enige om å skape en miljøprofil - for hvert produkt vi selger plantes et nytt tre et sted i verden som er truet av avskogning. Dette skal vi gjøre i samarbeid med en organisasjon som arbeider med treplantingsprosjekter. Vi er nøye med å velge ut tresorter som er bærekrafige, forpakningen vår er for eksempel laget av bambus.
Hvem vil dere se i deres design?
Mote handler om å være kreativ, og å gjenspeile hver enkeltes personlighet. Vi vil se mennesker som er opptatt av stil og ønsker å skille seg ut. Vi håper produktene våre kan være et "statement” for folk som ønsker å assosiere seg med miljø. Vi har vært heldige og blitt tatt inn av 7 forhandlere rundt om kring i landet både av optikere og motebutikker og vi åpnet en egen pop-up-butikk på Aker Brygge midt i Jenny Hemstads gate denne uken. Vi har ikke tenkt å drive med butikk på sikt, men satser på å nå ut til flere, på denne måten kan vi fokusere på design-prosessen. Vi har et spennende prosjekt på gang for SS16 der vi produserer en ny kolleksjon der treverket er hentet utelukkende fra gamle møbler i heltre, treverket får et nytt og forlenget livsløp.
Etla kan kjøpes på Magmalou i Skovveien og Gregersen Optikk på Bygdøy Allé i Oslo, i pop-up butikken på Aker Brygge denne uken og på www.etla.no
Comments