Search
  
Envelope_FishyAlvaBrosten_3_SCREEN

INTERVIEW: A (fish)Eye on Alva Brosten

Who: Alva Brosten

What: Designer

Where: alvabrostenshop.com

Hun skaper kunst av det andre kan se på som søppel, og serverer smykkene sine på matfat hun aldri ville rørt ved selv. Som tenåring gikk hun med juggel i ørene og hørte på Sugarbabes. Nå designer hun sceneantrekk til Lars Vaular. Møt smykke- og kostymedesigner Alva Brosten om oppfølgeren til Sexy Brain-  sitt nye prosjekt Fishy.

ENVELOPE by CELINE AAGAARD  Photo:SIMEN ØVERGAARD 

FishyAlvaBrosten_6_SCREEN

Kostymedesigner, stylist og nå smykkedesigner, fortell oss om ditt siste prosjekt Fishy. Fishy er mitt første egne prosjekt etter Kunsthøgskolen i Oslo. Det er en tilbehør-kolleksjon, bestående av forskjellige type øredobber, en veske, et armbånd og et smykke.

Skjermbilde 2017-12-07 kl. 09.58.45

Smykkene ble servert på cabaret som du selv har laget under lanseringen. Hvilket forhold har du til aspikk, sett bort fra det kunstneriske. Har du noen gang spist det? Jeg har aldri spist cabaret og syns det ser helt forferdelig ut. Men jeg har en fasinasjon for mattrender akkuratt som trender i mote, og synes cabareten er et kapittel for seg selv. Den har en fantastisk presentasjon og er små skulpturer, ekstremt estetisk, men også litt nasty. Jeg ønsket å sette øredobbene inn i en norsk kontekst i presentasjonen, gjøre det til en opplevelse å se på smykkene.

FishyAlvaBrosten_1_SCREEN

Vi husker også godt de klassiske perlene alle skulle ha på 80-tallet. Hvordan så ørepynten du hadde på deg ut i tenårene? Morsomt poeng, for da jeg var tenåring gikk det i falske perler fra Glitter !! Håret skulle være stripet blekt og tupert, kompaktpudder fra HM i ansiktet og så store perler som mulig i øreflippene. Mine idol var bl.a. Sugarbabes og musikkvideo fascinasjonen kom på max når Youtube kom på banen.

FishyAlvaBrosten_5_SCREEN

Alle smykkene er håndlaget av tilgjengelige masseproduserte varer- fra butikken rett rundt hjørnet. Fortell litt om det du beskriver som å arbeide i et felt hvor man luksifiserer objekter som andre kan se på som søppel. En videreføring av søppel blir kunst.. Dette er et poeng som er av de mer alvorlige i prosjektet mitt. Når objektene som blir produsert er av såpas lav skala kan man ta seg noen friheter mener jeg, og det har aldri vært hensikten å masseprodusere dette. Jeg har likt tanken på å lage objekt av faktisk søppelavfall, og gjort dette tidligere, men jeg har ikke syntes det har blitt heftig nok enda. Å snu dette litt på hode med en baklengs tilnærming til det hele ønsket jeg å bruke materialer som allerede kommer til å bli søppel, nesten helt garantert. Luksifisere det på min måte og sette det inn i en ny verdigruppe. Jeg syns dette stiller helt nye spørsmål til meg selv som designer og til forbrukeren.

Skjermbilde 2017-12-07 kl. 10.12.52

Avgangskolleksjonen din het Sexy Brain, når begynte din fascinasjon for smykke- og kostymedesign? Hele grunnen for at jeg søkte Kunsthøgskolen i Oslo var at jeg ville bli kostymedesigner, klesdesign kom etterhvert mens årene gikk. Smykkedesign falt ganske naturlig for meg når det handler om hele pakka i et antrekk. For meg føles det feil å presentere et antrekk uten rett veske, sko eller øredobber hvis karakteren trenger det, enten det er kostymedesign eller klesdesign. Det skal jo også nevnes at jeg har vært assistent for klesdesigner Anne Karine Thorbjørnsen i to sesonger hvor øredobber, vesker og armbånd er sterkt tilstede.

FishyAlvaBrosten_2_SCREEN

Da jeg ble ferdig på KHIO ønsket jeg å videreformidle tematikken i avgangs prosjektet mitt i en mindre skala, derfor falt prosjektet med assessoarer meg veldig naturlig.

Skjermbilde 2017-12-07 kl. 10.01.16

Sassy009 spilte på lanseringsfesten på F5, og du har tidligere uttalt at musikk kan være med på å endre prosjekt for deg, på hvilken måte inspirere musikken designet og uttrykket ditt? Når man står alene i studio er det ofte musikk som stimulerer hjernen din. Det er den som kan få deg inn i boblen og den som kan ta deg ut av den. I dette prosjektet har det vært en del lydbok også. Jeg er usikker på hvor mye det endrer eller gjør noe med designet mitt sånn direkte, men det gjør noe med meg, som da også har en påvirkning videre på hvem jeg ønsker å være og formidle tenker jeg!

Envelope_vaular_bride_alva

Du jobber tett med artister, og har laget sceneantrekk og kreasjoner for blant andre Lars Vaular - brudekjolen han brukte under Øya- hvor kom den ideen fra? Vaular var nok geniet i denne sammenhengen. Han ønsket show og nevnte brudekjole som et stikkord på vårt første møte. Jeg utformet ideen og bestemte resten. Sceneantrekk og konsertkonsept er noe som har kommet frem i den siste tiden som noe jeg ser på som ekstremt kule jobber. Artister har helt andre krav og tenker på helt andre ting enn en regissør for eksempel, som gjør at min jobb blir helt annerledes. Jeg gleder meg veldig til å jobbe med teamet til Lars Vaular igjen til våren når vi skal gjøre Spektrum sammen 28. April

FishyAlvaBrosten_8_SCREEN

Det er jul, hvor kan så folk få tak i smykkene dine- og hvem drømmer du å se fishy kolleksjonen på? Mange av produktene er nå tilgjengelig i butikk på F5 Concept Store i Oslo, samt Luck på Løkka og på www.alvabrostenshop.com hvor alle produktene ligger ute klare for bestilling.

FishyAlvaBrosten_4_SCREEN

Når det gjelder hvem jeg ønsker å se smykkene mine på ville nok mange svart Rihanna, jeg må ærlig si at jeg syns på dette tidspunktet det er stas at noen går med de i det hele tatt!! Skal jeg likevel nevne noen og virkelig drømme er det; Bjørk (!!!), Silvana Imam, Kelly Lee Owens, Millie Bobby Brown og Angela Merkel.

Skjermbilde 2017-12-07 kl. 10.02.05

Hennes kreasjoner på coveret av Natt&Dag.

Skjermbilde 2017-12-07 kl. 09.58.25